PISA raporunu sansürlediler

29 milyon öğrenciyi temsilen 81 ülkeden 700 bin öğrenci Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’na (PISA) katıldı. Matematik, fen ve okuduğunu anlama düzeylerini, 3 yılda bir ölçen PISA 2022 raporu yayınlandı. MEB, Türkiye’nin puan artırdığını müjdelese de Türkiye 3 alanda da OECD ortalamasının altında kaldı.

300 SAYFA SÜMEN ALTI

OECD Eğitim ve Beceriler PİSA Direktörü Andreas Schleicher’in, “PISA’nın amacı okullara ve politikacılara yardımcı olmak ve politikacıların bilinçli kararlar almalarını sağlamak” dediği ön sözde Türkçe çeviri de yok. OECD’nin 491 sayfalık PISA raporunu Milli Eğitim Bakanlığı, 191 sayfa olarak yayınladı.

“POLİTİKACILAR YETERSİZ”

PISA 2022 Raporu’nun yayınlanmayan bölümünde Schleicher’in, hükümetlerin eğitim sistemlerine yardımcı olma ve öğrenme zorluklarının üstesinden gelmesi için acil harekete geçmesi çağrısı yaptığı görüldü. Direktör Schleicher, ülkelerin alt sıralardan kurtulmak için eğitim reformu yapmasını önerdiği ve alt sıralardaki ülkelerde politikacıların yetersizliğine dikkat çektiği de görüldü.

“DERSLERE AÇ GİRİLİYOR”

“Öğrenmek için çok mu açlar?” adlı bölümde ise Schleicher, “OECD ülkelerindeki öğrencilerin yüzde 8’i yiyecek alacak parası olmadığı için 30 gün içinde haftada en az 1 gün yemek yiyemiyor. İngiltere’de bu oran yüzde 11, ABD’de yüzde 13, Türkiye’de yüzde 19. Okullarda ücretsiz öğle yemeği daha fazla çocuğun eğitime katılmasını sağlayabilir” diyor.

MEB köreltiyor

Eğitim Uzmanı Alaaddin Dinçer, “PİSA 2022 sonuçları, Türk eğitim sisteminin ezbere dayalı ve düşünmeye kapalı olduğunu bir kez daha kanıtladı. OECD standartları bu şartlarda yakalanamaz. 15 yaşında bir çocuk bu sistemle, eleştirel düşünce, bakış açısı ve beceri kazanamıyor. Okuduğunu anlamakta zorlanan öğrenciden, matematik ve fende OECD’nin istediği düşünme becerisini yakalaması beklenemez. Eğitim sistemini, biat temelli yapılandırmasıyla MEB köreltiyor” dedi.

Bakkal hesabı yapamıyorlar

Tüm alanlarda birinci olan Singapur, matematikte 575 puan iken, Türkiye 453 puanla 81 ülke içinde 39. oldu. İsrail, 458 puanla Türkiye’yi geçerken Türkiye 1 puan farkla Brunei’yi geçebildi. Matematikte basit problemleri çözebilen Türk öğrencilerin yüzde 94.6’sı matematikte üst seviyeyi yakalayamadı.

İHL’ler başarısız

Matematikte öğrencilerde üst seviye yüzde 5.4’te kaldı. Okul türlerine göre matematikte; fen liselerimiz 598 puanla, dünya birincisi Singapur’u geçti. Anadolu Liseleri 567 puanda ve İHL’ler 444 puanda kalıp, Türkiye ortalaması 453’ün de altına düştü. Fen ve meslek liseleri, arasındaki matematik bilgi farkı 203 puana kadar çıktı.

Suç öğrencilerdeymiş

Milli Eğitim Bakanlığı’nın özetinde şöyle deniyor: “2022’de birçok öğrencinin, öğrenmeye elverişli olmayan disiplin koşullarında matematik öğrendiği anlaşıldı. OECD ortalaması yüzde 23 iken, Türkiye’deki öğrencilerin yüzde 42’si derslerin çoğunda veya tamamında verimli çalışmıyor. Yüzde 30’u öğretmenin söylediklerini dinlemiyor. Yüzde 23’ünün dijital cihazlardan dikkati dağılıyor.”

Pandemi bahane olamaz!

Türkiye, 3 alanda da OECD ortalaması altında kaldı. MEB bu durumu, pandemiye bağladı. OECD Genel Sekreteri Mathias Cormann’ın raporun ön sözündeki “Performans düşüşünde neden olarak gösterilen pandemi o kadar etkili değil. Düşüş, politikacıların teknolojik değişimle başa çıkıp çıkmamasıyla ilgili. Eğitime yapılan yatırım ile ortalama performans arasında pozitif bir ilişki var” sözleri bu teoriyi çürüttü. Bu bölüm de Türkçe çeviriye alınmadı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir