Türkiye’nin İlk Butik AVM’si Prestige Mall Kapanıyor
Türkiye’de son çeyrek yüzyılda ortaya çıkan Alışveriş Merkezi (AVM) furyası özellikle deprem riski altında olan megakent İstanbul’da büyük tepkilere rağmen yıllarca yapılmaya devam edildi. Uğruna, yeşil alanlar, deprem toplanma alanları feda edildi.
Gelinen noktada ise bu devasa yapılar artık eski şatafatını yaşamıyor. Türkiye’nin ilk lüks ve butik konseptteki AVM’si olarak tanınan İstanbul Bahçeşehir’deki Prestige Mall bir dönemi kapatıyor. Prestige Mall, zorlu faaliyet koşulları ve yönetim sorunları nedeniyle kapılarını kapatma kararı aldı. 25 bin metrekare toplam ve 12 bin metrekare kiralanabilir alana sahip olan AVM, 2007 yılında Süzer Grubu tarafından işletmeye açılmıştı. Dev AVM ilk başta, İrlandalı Quinn Grubu’na satılmış ardından 2013 yılında Rus sermayeli MSFD Gayrimenkul A.Ş.’ye devredilmişti.
İstanbul Bahçeşehir Gölet bölgesinde bulunan Prestige Mall Alışveriş ve Yaşam Merkezi, Ekonomim‘den Yener Karadeniz’in haberine göre bu ayın sonunda kapılarını tamamen kapatıyor.
İçerisinde yer alan File Market, haftasonu itibarıyla kapandı. Prestige Mall, içerisinde faaliyette olan diğer 10-15 mağaza da haziran sonuna kadar kepenklerini indirecek.
Öte yandan burada çalışanlar, uzun süredir gelir-gider dengesinin bozulduğunu ve maaşların düzenli ödenmediğini ifade ederken, AVM yönetiminden ise konuya ilişkin resmi bir açıklama henüz yok. Bunun yerine sessiz ve kontrollü bir kapanma süreci yürütülüyor.
ZİYARETÇİ AZALDI, ÇALIŞANLAR PARA ALAMAZ HALE GELDİ
Prestige Mall, 2016’da adı bir takım yolsuzluk iddiaları ile anılan kişilerle gündeme gelmişti. Ardından dev AVM için iş insanı Mansur Topçuoğlu talip olmuştu ancak bu satış gerçekleşmedi. AVM, MSFD A.Ş. bünyesinde kalmaya devam etti fakat zamanla ziyaretçileri azaldı, sembolik bir kaç mağaza kaldı. Son yıllarda yüzde 50’nin altında bir doluluk AVM’nin işlevsizliğini gözler önüne seriyordu. AVM çalışanları ise son aylarda ödeme alamadıklarını ya da düzensiz olduğunu dile getiriyor.
Prestige Mall’un kapanışı sembolik bir önemde: Bir dönemin yatırım anlayışı sona eriyor. Sektörün bugün geldiği noktada, yenilikçi, çevik ve çok boyutlu yaklaşımlarla desteklenmeyen AVM projelerinin yaşama şansı giderek zorlaşıyor.
AVM sektörü son yıllarda ayakta duramıyor. Türkiye genelinde yaklaşık 450 AVM bulunurken değişen şartlar AVM’lerin devam edebilirliğini zorlaştırıyor. Bu şartların başlıcaları, dijitalleşme, online alışverişin artması, ekonomik daralma ve yükselen işletme maliyetleri…. Bu değişkenler özellikle geleneksel yapısını sürdüren AVM için bir hayli zorlayıcı oldu. Yener Karadeniz’in aktardığına göre günümüzde, 50’ye yakın AVM bu şartlara ayak uyduramıyor ve yeterli doluluk oranına ulaşamıyor. Uzmanlara göre yaşanan bu olumsuzluklara kaynaklık eden nedenler arasında; AVM’lerin marka karmasını doğu planlamaması, hedef kitlesine uygun kiracı profili geliştirememesi ve müşterinin değişen beklentilerine karşılık veremiyor oluşu, yer alıyor.